tiistai 8. maaliskuuta 2011

Brotherista

Elikkäs. Kuten jotkut ehkä tietävät, käytän Brother-merkkistä kuusineulaista (PR620) kirjontakonetta työssäni (yksityisyrittäjänä www.susitaika.com). Tässä pakko nyt vähän listata risuja ja ruusuja.

- Myyjät eivät tunnu tietävän mistään mitään, ja se lisää sekä rahanmenoa että yleistä ärtymystä. tämä on ehdottomasti suurin ärsytyksenaiheeni Brotherilla, palvelua ei tunnu saavan millään.

- Ei kannata käyttää metallipuolia, jos puolaa puolansa itse. Ostin kymmenen paketin metallipuolia, eikä mistään kirjontakuviosta tullut mitään. Soittelin myyjälle varsin ärtyneenä aiheesta, ja pari päivää pohdiskeltuamme asiaa, hän lähetti minulle muovipuolia. Ne toimivat. Olisi ollut ihan kiva tietää etukäteen, onneksi siis muovipuolat tulivat ilmaiseksi (pisteet kotiin myyjälle kerrankin). Nyt vielä pitäis keksiä minne tungen nuo metalliset. Tilataideteos?

- Kuten muutkin teollisuuskoneet, ei tämäkään puolaa itse puoliaan. Kotikoneen omistajana en voinut tällaista mitenkään tietää, eikä minua varoitettu parinsadan euron lisäkustannuksesta ennen koneen hankkimista. Tarvettani puolauslaitteelle ei myöskään ymmärretty, sillä "kaikkihan käyttävät valmispuolia!". Joo, voi olla. Mutta kaikki eivät tee pitsikirjontoja, kuten minä.

- Koneessa yksi neula ei toimi lainkaan ja toinen pysähtelee ilman sen kummempia syitä. En edes jaksa enää soittaa tästä myyjälle, sillä mitään ei tapahdu vaikka asioista valittaa.

- Kone keksii aina silloin tällöin ihan uusia omia kivoja vikoja. Esim eilen se ei suostunut kesken kuvion jatkamaan kuviota, vaan vaati vaihtamaan kehäkokoa. Tämä siis siinä vaiheessa kun kuviosta puuttui enää noin tuhat tikkiä (22 tuhannen tikin kuvio). Lanka oli loppunut, menin lisäämään, painoin pari tikkiä taaksepäin (eli normaalisti) ja painoin starttia. Kone sanoo, että "vaihda isompi kehä". JAAHA. Buuttaaminen yms eivät auttaneet. Ei edes kuvion alusta uudelleen aloittaminen, kone vain jatkoi isomman kehän perään itkemistä. Tein sitten toisen kuvion eri kehällä siinä välissä ja jatkoin kuvion tekemistä siitä mihin se oli jäänyt (eli painoin 100 tikkiä kerrallaan (no joo siis sitä voi painaa kyllä pohjaan sitä nappulaa) sinne jonnekin 21een tikkiin..)

- Sähköposteihin ei vastata. Ainakaan millään kiireellä. Puheluihin vastataan melko negatiivisilla viboilla jo lähtökohtaisesti. Ehkä ne tietävät myyneensä huonon tuotteen?


Positiivista nyt kuitenkin on, että tuossa on yksi neula joka toimii näemmä aina. LOISTAVAAA!!!1 Kaiken voi siis tehdä kuutosneulalla. Näin ollen olen oikeastaan ostanut yksineulaisen koneen.... Positiivista on myös, että siinä on USB-tikulle liitäntä.

Ehm. Nyt täytyy kyllä myöntää, että muuten en keksi mitään postiivista mitä tuossa olisi, ja ei löytyisi ammattilaiskäyttöön tarkoitetuista kirjontakoneista. Ja esimerkiksi Tajima, jollaista pääsin kokeilemaan tuossa kuukausi takaperin, oli varmaan kolme kertaa hiljaisempi kuin Brother, silti nopeampi.

Oli nyt ihan pakko listata ylös. En edes mene yksityiskohtiin, vaikka vähän tekisi mieli ;) Ajattelin, josko tämä auttaisi jotakuta kirjontakoneen kanssa leikkivää.

Ja niin, muistakaa öljytä kone! Se auttaa yllättävän moneen pulmaan ;)

2 kommenttia:

  1. Moi,
    Harmillista ettei koneesi toimi kuten sen pitäisi toimia. Mietin että ostitko koneesi liikkeestä ja jos niin mistä, vai kenties käytettynä joltain. Kyllähän myyjän pitäisi pystyä sinua neuvomaan.
    Itselläni on samanlainen kone ollut jo useamman vuoden ja olen sen kanssa pärjännyt suht koht hyvin. Olen kyllä käynyt Brotherin järjestämän kurssin koneen ja ohjelmiston käyttöön joten ehkä siitä on ollut apua. Erittäin asiantunteva myyjä kyseiselle koneelle löytyy Vaasasta. www.halonen.com Saattaisit saada heiltä apua ongelmiin koneesi kanssa. Saattaisin myös tietää miten saat koneesi jatkamaan brodeerausta tuon 21000 tikin jälkeen, sillä omani tekee samalla tavalla. Niin ja jollet ole jo ostanut sitä puolauslaitetta niin minulta löytyy ylimääräinen. Käytän nimittäin itse niitä valmiiksi puolattuja alalankoja :)
    Ota yhteyttä jos painit vielä näiden asioiden kanssa niin koitan auttaa sinua. :)

    VastaaPoista
  2. Juurikin samalta tyypiltä olen koneeni ostanut... Ajattelin itsekin että sieltä saisi asiantuntevaa palvelua, mutta melko nihkeästi siellä on otettu kaikki vastaan. Tuo oli ilmeisesti näyttelykone, eli tavallaan käytetty ja huollettuna sen piti mulle tulla, mutta enpä tiedä. Sain sen siis tosiaan Helsingistä (en tiedä miksi sen Vaasalaisen kone oli Helsingissä) jossa sain noin miljoona kertaa huonompaa palvelua kuin Vaasalaiselta (jonka takia tuon tietysti siis Vaasasta ostinkin). Enpä voi muuta todeta kuin että kumpa oisin tiennyt Tajima-merkin olemassaolosta enkä ois ostanu Brotheria. Ja tottakai liikkeestä, ei nyt yksityisyrittäjänä ole mitään järkeä muualta ostaakaan. Ykkössyynä miksi tahdon liikkeestä ostaa, on tosin palvelu.....

    VastaaPoista